Veiligheid Voorop!

Banger racing is een extreme vorm van (contact) autosport. Hoewel de wrakken er vaak extreem en indrukwekkend uitzien zijn er tot op heden geen levensbedreigende ongelukken gebeurd. Echter blijven er altijd risico's verbonden an deze sport en daarom doen we er alles aan deze risico's zo klein mogelijk te houden. Dit heeft naast de regels op en rondom de baan, en de vele oplettende officials ook vooral te maken met de bouw van de auto's. Deze moeten vooral verstevigd zijn rondom de bestuurder zodat de auto overal in elkaar kan gaan behalve op de plek waar de bestuurder zit. De energie van een klap moet opgevangen worden door de auto's i.p.v. door de rijder.  Om de kans op blessures zo klein mogelijk te houden zijn strenge reglementen noodzakelijk. Zowel qua brandveilige kleding, voor de bouw van de auto's als ook voor het gedrag en regels op en -rondom de baan. Hiervoor heeft elke klasse zijn eigen reglementen. 

2024 Reglementen Banger klassen Speedway Emmen

het heeft weer even geduurd maar er zijn dan ook geen grote veranderingen aan het reglement voor 2024.

De enige echte grote verandering is de verplichting tot het gebruiken van een dakplaat. Deze regel zal echter pas vanaf de teamrace intreden. Dit geldt voor alle klassen. Houdt hier dus rekening mee.

Daarnaast moeten alle brandstofleidingen zich in de auto bevinden. Dit geldt dus ook voor de voorwielaangedreven klassen. In de praktijk bleek dat onder de auto niet ideaal is ivm afslepen en werkzaamheden in de pits.

Voor het overige zijn er vooral een paar algemene aandachtpunten die onze keurmeesters opgevallen zijn.:

- Cradles/ motorsteunen die tegen of zelfs aan de chassisbalken bevestigd zijn, zijn echt niet toegestaan. Er moet ca 5cm ruimte tussen de motorsteun en chassisbalk zijn bij de rwd klassen. De motor zelf mag wel goed beschermd worden d.m.v. een motorplaat, carterbescherming etc, deze mogen zelfs aan de motorsteun gebout worden, zolang alles maar op de vooras bevindt en niet aan de chassisbalken. In andere woorden, de kas moet kunnen plooien maar motor moet heel blijven.     

- Er zijn nog veel rijders die de A stijlen lassen (waar hoekflap, deur, spatbord en raamstijl samenkomen) Aan bestuurderskant geen probleem aan bijrijderskant mag dit altijd nog niet, dit gaat strenger bestraft worden.

- De kijkgaten in de staanders van de kooien zijn verplicht bij uitschuifkooien. In de praktijk blijkt dat niet iedereen deze heeft. Schenk daar aub wat aandacht aan.

-  De harpsluitingen die vaak gebruikt worden om de gordels te bevestigen zijn in veel gevallen niet fatsoenlijk dichtgedraaid.

bij onreglementair laswerk moet er vanaf 2024 dusdanig veel weggeslepen worden zodat de auto er 100% niet sterker op wordt. Dus inslijpen zal niet voldoende zijn!

 

Reglementen:


UNLIMITED BANGERS - Full contact: Achterwiel aangedreven auto's van minimaal 1200kg kenteken gewicht. bijv: Ford scorpio, Volvo 2,7 en 9 serie, Mercedes, Jaguar, Opel Omega, oude Amerikanen

FWD BANGERS - Full contact: Voorwiel aangedreven auto's van minimaal ca 1200kg tot ca 1650kg. (in overleg evt lichtere of zwaardere auto's toegestaan) Ford Focus, Mondeo, Opel Astra C, Vectra, Volvo 850, v70, s70

MICRO BANGERS  - Full contact: Auto's tot max 950 kg en 1400cc, auto's uit jaren 90 of ouder alleen in overleg met organisatie: Nissan Micra, Ford Fiesta, Ka, Opel Corsa, Toyota Starlet etc

LIMITED BANGERS - Semi contact: Voorwielaangedreven auto's tussen 950 enl 1250 kg (kentekengewicht)- Minimale grote ford escort, volkswagen golf, toyota corolla, Focus mk1, opel astra tot G. Eigenlijk alle auto’s die te
groot/zwaar/sterk zijn voor de micro’s maar te licht (ongeschikt) voor de fwd bangers. GEEN Mondeo, focus mk2, astra h of foger etc niet toegestaan.

Unlimited Bangers RULEBOOK in English  Full contact: link to the English translation of our Unlimited Bangers rulebook. Illegal welds need to be fully cut out to make sure it hasnt make the car any stronger mewaning it will probably be a bit worse because of the cut.